






При формуванні проекту закону «Про Державний бюджет України на 2014 рік» враховано пропозицію КПУ щодо виключення з прикінцевих положень пункту про те, що пільги фінансуються лише в межах, визначених Кабінетом міністрів. Про це повідомила перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань бюджету, народний депутат України Оксана Калетник.
«Оскільки парламент так і не затвердив проект постанови про Основні напрями бюджетної політики на 2014 рік, фракцією КПУ були підготовлені та направлені Прем'єр-міністру пропозиції щодо формування бюджету під час доопрацювання урядом проекту державного кошторису. У питанні ж, яке стосується соціального захисту громадян, фракція КПУ займає досить принципову позицію: ми наполягаємо, щоб пільги й допомоги афганцям, чорнобильцям, дітям війни, інвалідам та іншим соціально незахищеним категоріям фінансувалися відповідно до законодавства, а не в «ручному режимі», як це було останніми роками, -- зазначила політик. – Адже сьогодні люди змушені проходити крізь численні приниження, вибиваючи через суди цю допомогу держави, а потім чекати роками, поки рішення судів будуть виконані. Тому було дуже важливо виключити з прикінцевих положень документу обставини, що обмежують фінансування, адже вони дозволяють владі діяти за принципом, що пільги комусь виплачуються, а комусь ні. Цей несправедливий підхід необхідно прибрати, щоб не сварити людей. А на застереження влади (незалежно хто біля керма), що грошей на всіх не вистачить, не варто реагувати. Нехай шукають можливість виконати свої зобов’язання перед людьми, а якщо грошей все-таки не вистачатиме, гуртом вирішуватимемо, як бути. Як у справжній сім'ї».
Крім того, за словами Оксани Калетник, фракція КПУ наполягає на відновленні виплат за знеціненими вкладами в Ощадбанку СРСР. І на ці цілі в проекті держбюджету-2014 року закладено 6 млрд. гривень.
«Досі такі виплати планували як частину видатків, спрямованих на обслуговування державного боргу, - пояснює О.Калетник. - Це давало можливість виконавчій владі розподіляти кошти як їм заманеться, розповідаючи, що є більш нагальні виплати, ніж компенсації людям. І, як наслідок, у 2013 році такі компенсації взагалі не виплачувалися. Але чи може бути міцною держава, де з року в рік уряд лише накопичує борги перед власним народом?
Тому фракція КПУ доручила мені подати пропозиції до законопроекту, деталізуючи спосіб виділення цих шести мільярдів гривень, прописавши видатки чітко і прозоро, окремою бюджетною програмою. Таким чином ми запропонували інструмент, який зробить для влади неможливим пообіцяти гроші, а потім їх не виплатити».
Народний депутат акцентує також на тому, що формування бюджетних програм повинно відбуватися прозоро й виважено. А коли йдеться про планування капітальних видатків і розподіл коштів на регіони, обов’язково враховувалися реальні потреби громад.
«Сподіваюся, що за активної роботи влади на місцях громадам вдалося визначити найбільш пріоритетні соціальні проекти в регіонах. Тож виділяючи на них кошти, ми зможемо добитися і громадського контролю за їх реалізацією», - підкреслила О. Калетник.
На думку Оксани Калетник, представники влади в регіонах, як на обласному, так і на районному рівнях, повинні працювати над тим, аби нарощувати доходи місцевих бюджетів. Нині вони не зацікавлені це робити, тому що представленим проектом держбюджету не передбачені відвідні стимули.
«З одного боку, місцевій владі ставлять завдання – шукайте, як зробити бюджети не дотаційними, а прибутковими. З другого, чим більший у них приріст доходів, тим більше в них забирають, - говорить О. Калетник. – Пояснюється така специфічна логіка просто. У Бюджетному кодексі прописано так званий коефіцієнт вирівнювання (альфа), який дозволяє частину доходів залишати в місцевих бюджетах. І, відповідно, використовувати їх на розвиток територій та поліпшення життя людей. Але, згідно з постановою Кабінету міністрів, цей коефіцієнт однаковий для всіх, тобто, за великим рахунком, не беруться до уваги ні особливості регіону, ні рівень доходів.
Фактично представники влади на місцевому рівні не зацікавлені в тому, щоб стимулювати і всіляко сприяти розвитку ділової активності в регіонах, і, як наслідок, прагнути до збільшення відповідних доходів бюджетів. Адже спрацьовує принцип: чим більше доходів, тим більше віддаєш у державний бюджет. Тому – саме з метою стимулювання місцевих бюджетів до нарощування доходів – запропоновано встановити диференційований (від 0,6 до 1) розмір коефіцієнта вирівнювання (альфа), в залежності від рівня виконання доходів, які враховуються при визначені обсягу міжбюджетних трансфертів. Тоді й виконавча влада на центральному рівні змушена буде діяти по совісті, залишаючи регіонам кошти на розвиток. А не влаштовувати потім протягом року торги та маніпуляції при розподілі бюджетного пирога!
За словами Оксани Калетник, попри важкі економічні умови, в проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» закладено підвищення соціальних стандартів та збільшення заробітної плати.
Вперше у проекті державного бюджету з метою виконання норм Закону України від 5 липня 2012 року № 5067-VI «Про зайнятість населення» передбачено нову бюджетну програму «Компенсація роботодавцю частини фактичних витрат, пов’язаних зі сплатою єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» у сумі 8, 8 млн. гривень.
Збільшаться і виплати для пенсіонерів. Так, середній розмір мінімальної пенсії відповідатиме розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, і становитиме 971 грн., що на 8%, більше, ніж у 2013 році.
У проекті Державного бюджету України на 2014 рік обсяг видатків, що спрямовуються Пенсійному фонду України, передбачається в сумі 87,4 млрд. грн., що на 4,1 млрд. грн. (або на 5%) більше, ніж у 2013 році. Запланований обсяг асигнувань дасть можливість продовжити фінансування соціальних виплат у сфері пенсійного забезпечення, що були запроваджені ще у 2012 році, зокрема:
- перерахунок пенсій громадянам, які вийшли на пенсію до 2008 року;
- підвищення доплати до пенсій для членів сімей померлих інвалідів війни;
- підвищення доплати до пенсій для учасників війни;
- підвищення розміру пенсій військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу, які залишили службу.
Прес-служба народного депутата України Оксани Калетник