






Новий Виборчий кодекс не лише запроваджує відкриті регіональні виборчі списки, але й робить обов’язковим гендерне квотування. Тепер не менше двох осіб в кожній п’ятірці списку мусять бути представниками однієї статі. За невиконання норми передбачені каральні санкції – відмова ЦВК реєструвати партійний список.
На минулому тижні парламент ухвалив в першому читанні Виборчий кодекс України. Це стало першим кроком до серйозного реформування виборчого законодавства, яке може змінити правила гри на великій політичній шахівниці нашої держави.
Найголовніша новація – це відкриті регіональні виборчі списки на виборах Верховної Ради та місцевих рад. Тобто тепер порядок кандидатів у списку визначатиме вже не партійний лідер чи партійна верхівка, а самі виборці, обираючи не лише свою партію, але й власного кандидата. Тобто сума перемоги буде складатися із двох рівнозначних факторів – популярності політичної сили та конкретної особи, яка збирається представляти її на певному виборчому окрузі.
Поглянемо на Виборчий кодекс з точки зору боротьби за рівні права й можливості чоловіків та жінок. З першого погляду виникають певні побоювання, адже суспільні стереотипи, економічна нерівність чоловіків та жінок й незакоріненість останніх в політиці можуть призвести до того, що виборці не віддаватимуть свої голоси за жінок-кандидаток.
Проте, законопроект враховує ці фактори й компенсує їх за рахунок гендерної квоти. В документі міститься наступна норма:
«При формуванні загальнодержавного та регіональних виборчих списків кандидатів у депутати партія повинна забезпечити присутність у кожній п’ятірці (місцях з першого по п’яте, з шостого по десяте і т.д.) кожного виборчого списку як чоловіків, так і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі)» (стаття 341).
Аналогічний принцип застосовується під час виборів до обласних та міських рад (мова йде про великі міста, де мешкає понад 90 тис. виборців).
Ще важливішим є той факт, що за порушення принципу гендерного квотування передбачена реальна відповідальність. Згідно із статтею 347 Центральна виборча комісія має право відмовити в реєстрації всіх кандидатів у депутати, висунутих партією, якщо вона проігнорувала гендерний принцип розподілу кандидатур.
Тобто Виборчий кодекс, нарешті, дозволить зробити гендерне квотування реальністю, а не профанацією, якою воно є сьогодні. Адже без конкретних санкцій щодо порушників усі заклики до їхньої доброї волі та сумління тонуть у морі політичної доцільності й прагматизму. Є усі підстави вважати, що реформоване виборче законодавство кардинально змінить становище жінки в політиці. Вона нарівні з чоловіками зможе формувати порядок денний держави та висувати на передній план дебатів питання, які сьогодні більшості здаються неважливими й маргінальними – боротьбу з домашні насильством, сексизмом, економічні права жінок та багато іншого.
Ірина Суслова
Народний депутат України