






Під егідою реформування системи соціального страхування в Україні та оптимізації діяльності існуючих фондів соціального страхування, парламент прийняв закон про створення Фонду соціального страхування України.
Основною метою створення Фонду соціального страхування України було заявлено скорочення видатків на утримання Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України шляхом їх злиття.
Створення об’єднаного Фонду соціального страхування України мало відбутися до 01.01.2015 року.
Для реалізації задуму 28.12.2014 р. внесено зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» № 1105 і прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» № 77. Але останній прийнято нашвидкуруч із великою кількістю недоліків, які фактично унеможливлюють злиття двох фондів у передбачений цим законом спосіб.
Процедура реорганізації з 2014 року і до теперішнього часу так і не відбулася у зв’язку з невідповідністю структур двох реформованих фондів одна одній та відсутності будь-яких можливостей провести інвентаризацію майна в Донецькій, Луганській областях та АР Крим, що унеможливлює складання передавальних актів, та іншими проблемними питаннями, які не врегульовані поспіхом прийнятим законом.
Незважаючи на те, що два Фонди фактично не мали можливості провести об’єднання у законний спосіб, Міністерство юстиції України, з порушенням Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних підприємців та громадських формувань» № 755, зареєструвало 30.12.2015 р. Статут нового Фонду соціального страхування України.
Таким чином, на сьогоднішній день замість одного єдиного Фонду функціонує фактично три Фонди, що автоматично збільшує видатки на їх утримання та повністю нівелює ті цілі, які були поставлені керівництвом держави та європейськими партерами України щодо реформування сфери соціального страхування в Україні.
Незважаючи на те, що реорганізація на даний час не проведена, Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 532 від 23.08.2016 р. «Про затвердження бюджету Фонду соціального страхування України на 2016 рік». У Державному бюджеті України на 2017 рік передбачено сумарне фінансування Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у сумі 15 мільярдів гривень. У відповідності до Закону України «Про державне соціальне страхування» № 1105 фінансування буде здійснюватися через третій Фонд.
Таким чином, створюється корупційна схема прямого посередництва, яка дозволить здійснювати акумуляцію, контроль та перерозподіл коштів застрахованих осіб у загальному розмірі 15 мільярдів гривень Фондом соціального страхування України.
Замість проведення неефективних структурних змін у системі соціального страхування, на мою думку, уряд мав би займатися невідкладними проблемами сфери соціального захисту та реабілітації учасників АТО, у тому числі тих, які не є застрахованими особами, військовослужбовців, волонтерів, що брали участь в АТО.
Виходячи з наявних умов реальності (незавершеності реорганізації органів соціального страхування), функції забезпечення медичної, психологічної та фізичної реабілітації учасників АТО доцільно було б надати Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та Фонду соціального страхування від професійних захворювань. Зазначені фонди мають відповідно 355 і 374 відділення в Україні, які, паралельно з іншими повноваженнями, забезпечують контроль над відповідністю і якістю медичних і реабілітаційних послуг. Для цього достатньо визначити постановою Кабінету Міністрів України механізм і джерела покриття витрат на вказані цілі, які вже передбачені у Державному бюджеті України на 2017 рік.
Дуже важливим питанням вважаю введення реєстру листків непрацездатності та запуск електронного листка непрацездатності до кінця поточного року за рахунок коштів та на базі Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Для цього Міністерством охорони здоров’я України видано Наказ № 1303 від 05.12.2016 року «Про затвердження Положення про Єдиний електронний реєстр листків непрацездатності», який уже другий місяць проходить державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України.
Коли йдеться про майбутню загальнообов’язкову страхову медицину, потрібно вже сьогодні мати розуміння, який страховий фонд буде цим займатися. Головне, щоб не створити четвертий та п’ятий фонди – чергову надбудову за кошти платників податків.