






Перші підсумки запровадження системи зупинки реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість показали недоліки визначених Мінфіном критеріїв “ризикових” накладних та неготовність ІТ-систем ДФС, електронного кабінету та програми “Медок” приймати від платників ПДВ великі обсяги документів в електронній формі.
Тетяна Острікова обурена тим, що зупинена реєстрація податкових накладних сумлінних платників податків – реального бізнесу. В більшості випадків реєстрація їх податкових накладних досі не розблокована. “Це підприємства сільського господарства, переробної сфери, національні виробники, будівельний бізнес, які купляють сировину чи матеріали з одним кодом УКТЗЕД, а продають готову продукцію чи результат будівельних робіт з іншим кодом УКТЗЕД”, – зазначає Тетяна Острікова.
Всі вони тепер попали в категорію “ризикових”, бо різнобій кодів згідно наказу Мінфіну автоматично та без врахування інших факторів відносить такі операції до підозрілих. З липня 2017 року система автоматичного блокування “ризикових” податкових накладних запрацювала в повному режимі. До цього кілька місяців Мінфін з ДФС тестували її без реального блокування операцій. “Невже за період тестового режиму не можна було побачити, що система не готова до запуску, критерії “ризикованості” не пропрацьовані, б’ють по реальному сектору”, – наполягає Острікова.
Бухгалтери скаржаться, що подати документи ані через електронний кабінет, ані через програму “Медок” неможливо, системи технічно не спроможні пропускати великі за обсягом електронні документи. Тому далі звучать пропозиції від ДФС привезти пакет документів в паперовому вигляді. Але найголовніше, що, навіть, тих платників, кому пощастило подати хоч якісь документи, можуть чекати неприємні несподіванки. Наказ Мінфіну номер 567 та постанова Кабміну номер 190, які визначають діяльність системи блокування ПН суперечать Податковому кодексу. Зокрема, перелік документів, які повинно подати підприємство для розблокування не є вичерпним, як це зазначено в п. 201.16.1 ПКУ, а значить з’являється ризик безпідставного розширення переліку документів, які має подати платник податків для «розблокування» реєстрації ПН. Як відомо, дискреція чиновника веде до зловживань та порушення прав підприємців. Про це також свідчать такі новели від урядовців, як “достатність документів” та право комісії оцінювати, чи складені вони з дотриманням законодавства.
Тетяна Острікова звернулась до Міністерства фінансів та Державної фіскальної служби з проханням терміново відреагувати на порушення прав сумлінних платників ПДВ, налагодити технічну частину та роботу програмного забезпечення, доопрацювати критерії, по яким здійснюється блокування.
“Ми за те, щоб виконавча влада боролась з порушниками. Але в цій боротьбі не повинні страждати добросовісні підприємства. Якщо система працює некоректно та блокує роботу сумлінного середнього бізнесу, урядовці повинні це визнати, терміново усунути порушення прав десятків тисяч підприємств, негайно розглянути всі подані скарги, доопрацювати алгоритм, критерії ризикованих накладних, а найголовніше – забезпечити нормальну роботу електронного кабінету платника податків для подачі документів через нього.” – заявила Тетяна Острікова.